Tuesday, 20 August 2013

MENGENALI PELANGGAN DARI KACAMATA MAHATMA GHANDI

Pelanggan merupakan elemen yang penting dalam sesebuah perniagaan. Seseorang yang berhasrat untuk memulakan perniagaan sudah pasti mengenali siapakah pelanggan yang akan melanggan produk atau perkhidmatan yang disediakan. Semua telah maklum, pelangganlah yang menentukan keuntungan kepada sesebuah perniagaan. Namun begitu dalam kesibukan urusan harian, usahawan kadangkala alpa siapakah sebenarnya pelanggan itu kepada sesebuah perniagaan. Mahatma Ghandi mentarifkan pelanggan:

“Seorang pelanggan ialah pelawat penting didalam bangunan kita.”
Tidak kira darjat, rupa, tua atau muda, bangsa, lelaki atau wanita, setiap individu yang datang ke premis perniagaan kita merupakan pelawat yang penting. Sebagai pelawat yang penting sudah pastinya individu berkenaan perlu mendapat layanan yang istimewa. Pelanggan yang mendapat layanan seperti “pelawat penting” sudah pastinya akan berasa dihargai dan kecenderungan untuk kembali semula adalah besar.
“Dia tidak bergantung pada kita, kita yang bergantung pada dia.”
Adakalanya usahawan yang membekalkan produk atau menyediakan perkhidmatan kadangkala beranggapan mereka amat penting. Tanpa mereka pelanggan akan mengalami kesusahan dalam kehidupan harian. Di sini,  seolah-olah pelanggan itu bergantung kepada syarikat pembekal atau penyedia perkhidmatan. Usahawan harus berfikir siapa sebenarnya bergantung kepada siapa. Usahawan sebenarnya bergantung kepada pelanggan, bukan sebaliknya. Tanpa pelanggan, tiadalah perniagaan. Tiada perniagaan, tiadalah usahawan.
“Dia bukan satu gangguan dalam kerja kita; dialah tujuan kerja kita.”
Usahawan tidak perlu berasa terganggu dengan kehadiran pelanggan walau dalam situasi manapun. Sebagai manusia biasa, adakalanya usahawan juga berada dalam keadaaan tertekan oleh pelbagai faktor. Ini bukan bermakna kehadiran pelanggan merupakan gangguan kepada usahawan. Usahawan perlu berada dalam kondisi sedar bukannya separa sedar. Bila berada didalam kondisi separa sedar, usahawan mudah terlupa pelanggan yang hadir merupakan tujuan perniagaan ditubuhkan.
“Dia bukan orang luar didalam urusan kita; dia adalah sebahagian darinya.”
Pelanggan adalah sebahagian daripada urusan perniagaan kita. Apapun perancangan, strategi dan perubahan dalam urusan perniagaan, pelanggan mestilah dilibatkan. Usahawan harus berfikir di pihak pelanggan sebelum membuat sebarang tindakan. Keuntungan kepada pelanggan akan memberi pulangan yang baik kepada usahawan. 
“Kita tidak membuat kebaikan dengan melayan beliau; dia yang membuat kebaikan  kepada kita dengan memberi peluang kepada kita untuk berbuat demikian.”
Sebenarnya apabila pelanggan berkunjung ke premis perniagaan kita, kita bukanlah pihak yang membuat kebaikan dengan melayan mereka. Usahawan harus berterima kasih kepada pelanggan yang hadir. Kehadiran mereka memberi peluang kepada usahawan untuk membuat kebaikan kepada mereka. Layanan baik yang diberikan kepada pelanggan akan memberi pulangan yang baik kepada perniagaan.
Walaupun bukan dikenali dalam bidang perniagaan atau keusahawan pentaarifan pelanggan oleh Mahatma Ghandi telah digunapakai oleh berbagai lapisan usahawan diseluruh dunia. Ramai juga usahawan yang menampalkan pentaarifan ini di dinding premis perniagaan sebagai peringatan dan juga sebagai satu kaedah untuk membudayakan “Pelanggan di Utamakan” dalam urusan perniagaan harian. Bagi usahawan yang masih belum mengetahuinya eloklah dikaji pentaarifan berikut:
“A customer is the most important visitor on our premises. He is not dependent on us; we are dependent on him. He is not an interruption in our work; he is the purpose of it. He is not an outsider in our business; he is part of it. We are not doing him a favour by serving him; he is doing us a favour by giving us an opportunity to do so.”
Mahatma Ghandi

No comments:

Post a Comment