Pelanggan merupakan
elemen yang penting dalam sesebuah perniagaan. Seseorang yang berhasrat untuk
memulakan perniagaan sudah pasti mengenali siapakah pelanggan yang akan
melanggan produk atau perkhidmatan yang disediakan. Semua telah maklum,
pelangganlah yang menentukan keuntungan kepada sesebuah perniagaan. Namun
begitu dalam kesibukan urusan harian, usahawan kadangkala alpa siapakah
sebenarnya pelanggan itu kepada sesebuah perniagaan. Mahatma Ghandi mentarifkan
pelanggan:
“Seorang pelanggan ialah pelawat penting
didalam bangunan kita.”
Tidak kira darjat,
rupa, tua atau muda, bangsa, lelaki atau wanita, setiap individu yang datang ke
premis perniagaan kita merupakan pelawat yang penting. Sebagai pelawat yang
penting sudah pastinya individu berkenaan perlu mendapat layanan yang istimewa.
Pelanggan yang mendapat layanan seperti “pelawat penting” sudah pastinya akan
berasa dihargai dan kecenderungan untuk kembali semula adalah besar.
“Dia tidak bergantung
pada kita, kita yang bergantung pada dia.”
Adakalanya usahawan yang membekalkan produk atau menyediakan perkhidmatan
kadangkala beranggapan mereka amat penting. Tanpa mereka pelanggan akan
mengalami kesusahan dalam kehidupan harian. Di sini, seolah-olah pelanggan itu bergantung kepada
syarikat pembekal atau penyedia perkhidmatan. Usahawan harus berfikir siapa
sebenarnya bergantung kepada siapa. Usahawan sebenarnya bergantung kepada pelanggan,
bukan sebaliknya. Tanpa pelanggan, tiadalah perniagaan. Tiada perniagaan,
tiadalah usahawan.
“Dia bukan satu gangguan dalam kerja kita;
dialah tujuan kerja kita.”
Usahawan tidak perlu
berasa terganggu dengan kehadiran pelanggan walau dalam situasi manapun.
Sebagai manusia biasa, adakalanya usahawan juga berada dalam keadaaan tertekan
oleh pelbagai faktor. Ini bukan bermakna kehadiran pelanggan merupakan gangguan
kepada usahawan. Usahawan perlu berada dalam kondisi sedar bukannya separa
sedar. Bila berada didalam kondisi separa sedar, usahawan mudah terlupa
pelanggan yang hadir merupakan tujuan perniagaan ditubuhkan.
“Dia bukan orang luar didalam urusan kita; dia
adalah sebahagian darinya.”
Pelanggan adalah sebahagian daripada urusan
perniagaan kita. Apapun perancangan, strategi dan perubahan dalam urusan
perniagaan, pelanggan mestilah dilibatkan. Usahawan harus berfikir di pihak
pelanggan sebelum membuat sebarang tindakan. Keuntungan kepada pelanggan akan
memberi pulangan yang baik kepada usahawan.
“Kita tidak membuat kebaikan dengan melayan
beliau; dia yang membuat kebaikan kepada
kita dengan memberi peluang kepada kita untuk berbuat demikian.”
Sebenarnya apabila
pelanggan berkunjung ke premis perniagaan kita, kita bukanlah pihak yang
membuat kebaikan dengan melayan mereka. Usahawan harus berterima kasih kepada
pelanggan yang hadir. Kehadiran mereka memberi peluang kepada usahawan untuk
membuat kebaikan kepada mereka. Layanan baik yang diberikan kepada pelanggan
akan memberi pulangan yang baik kepada perniagaan.
Walaupun bukan
dikenali dalam bidang perniagaan atau keusahawan pentaarifan pelanggan oleh
Mahatma Ghandi telah digunapakai oleh berbagai lapisan usahawan diseluruh
dunia. Ramai juga usahawan yang menampalkan pentaarifan ini di dinding premis
perniagaan sebagai peringatan dan juga sebagai satu kaedah untuk membudayakan
“Pelanggan di Utamakan” dalam urusan perniagaan harian. Bagi usahawan yang
masih belum mengetahuinya eloklah dikaji pentaarifan berikut:
“A
customer is the most important visitor on our premises. He is not dependent on
us; we are dependent on him. He is not an interruption in our work; he is the
purpose of it. He is not an outsider in our business; he is part of it. We are
not doing him a favour by serving him; he is doing us a favour by giving us an
opportunity to do so.”
No comments:
Post a Comment