Tuesday, 29 October 2013

Asas Pemasaran berkesan

ASAS PEMASARAN BERKESAN

1. Rancang dan laksanakan pemasaran dengan berkesan. Sentiasa tekun mendekati prospek pasaran dengan apa jua cara dan berusaha menguasai pasaran tanpa mudah berputus asa. Jangan menidakkan kehendak pelanggan, selagi praktikal dan selagi mampu.


2. Uruskan rekod yang sistematik. Maklumat pelanggan perlu dikemaskini dan disusun supaya mudah dicari dan dikenal pasti untuk kegunaan seluruh organisasi.


3. Dapatkan “referrals” atau perkenalan melalui pelanggan. Pelanggan anda boleh menjadi saluran pemasaran tidak langsung yang amat berkesan. Layanlah pelanggan anda dengan baik supaya pelanggan anda akan “membawa mulut” dan menyebar maklumat dan mengembangkan perniagaan anda.


4. Anda sendiri menggunakan produk anda. Anda harus menggunakan produk yang akan anda pasarkan supaya anda lebih yakin dan dapat memahami lebih banyak kebaikan produk tersebut. Ini memudahkan anda meyakinkan pelanggan.


5. Perkayakan pengetahuan anda tentang produk. Sentiasalah membaca semua maklumat berkenaan produk serta mengikuti sebanyak mungkin seminar atau sesi penerangan yang berkaitan.


6. Sediakan bahan persembahan produk. Anda perlu menyediakan segala kemudahan untuk tujuan persembahan, termasuklah testimonial dan potongan akhbar jika ada.


7. Sediakan senarai nama bakal pelanggan. Cuba dapatkan sebanyak mungkin nama-nama pelanggan dan tentukan alamat dan nombor telefon mereka dicatat dan disimpan dengan baik.


8. Usahakan perjumpaan dengan pelanggan. Buat appointment dengan semua bakal pelanggan dan berjumpa mereka di masa yang ditetapkan.


9. Seboleh-bolehnya dapatkan jualan tunai. Tetapkan matlamat untuk uruskan jualan anda secara tunai.



10. Tumpukan perbincangan kepada hal-hal perniagaan. Matlamat perbincangan anda hendaklah tertumpu kepada usaha menarik perhatian pelanggan terhadap produk atau khidmat anda dan akhirnya berlaku penjualan. Elakkan membincangkan hal-hal peribadi atau membuat perbincangan rambang.


11. Bersikap yakin diri. Bayangkan diri anda adalah yang terbaik di dalam bidang anda kerana sifat yakin diri ini merupakan pendorong motivasi utama yang sangat berkesan.


12. Biasakan diri dengan percakapan positif. Latih diri untuk sentiasa melahirkan kata-kata yang positif. Seboleh-bolehnya, buat latihan ini di hadapan cermin.


13. Serius dalam membuat keputusan. Selalulah membuat keputusan dengan serius, kerana keputusan yang serius akan melahirkan komitmen yang tinggi dan mendorong anda mengubah masa depan anda.


14. Kenal pasti kelemahan teknik jualan. Kelemahan dan kekurangan kemahiran di dalam jualan perlu dikenal pasti. Ambil tindakan atau buat rancangan bagi menutup kelemahan dan kekurangan itu.

15. Jaga kesihatan diri. Anda memerlukan tenaga yang banyak untuk bekerja keras, berkejar ke sana sini untuk menemui pelanggan dan pembekal.


16. Gunakan kata-kata yang dapat ‘menjual’. Contoh: anda/ kamu, sihat, wang, mudah, percuma, ya / betul, pantas / cepat, berfaedah, banyak manfaat, gembira
/ seronok, terbukti, selamat, jimat, baru, selesai, sayang, cantik, lawa, tahan lama.

No comments:

Post a Comment