ASAS PEMASARAN BERKESAN
1. Rancang dan laksanakan pemasaran
dengan berkesan. Sentiasa tekun mendekati prospek pasaran dengan apa jua
cara dan berusaha menguasai pasaran tanpa mudah berputus asa. Jangan
menidakkan kehendak pelanggan, selagi praktikal dan selagi mampu.
2. Uruskan rekod yang sistematik. Maklumat pelanggan perlu dikemaskini
dan disusun supaya mudah dicari dan dikenal pasti untuk kegunaan seluruh
organisasi.
3. Dapatkan “referrals” atau perkenalan
melalui pelanggan. Pelanggan anda boleh menjadi saluran pemasaran tidak
langsung yang amat berkesan. Layanlah pelanggan anda dengan baik supaya
pelanggan anda akan “membawa mulut” dan menyebar maklumat dan
mengembangkan perniagaan anda.
4. Anda sendiri menggunakan
produk anda. Anda harus menggunakan produk yang akan anda pasarkan
supaya anda lebih yakin dan dapat memahami lebih banyak kebaikan produk
tersebut. Ini memudahkan anda meyakinkan pelanggan.
5.
Perkayakan pengetahuan anda tentang produk. Sentiasalah membaca semua
maklumat berkenaan produk serta mengikuti sebanyak mungkin seminar atau
sesi penerangan yang berkaitan.
6. Sediakan bahan
persembahan produk. Anda perlu menyediakan segala kemudahan untuk tujuan
persembahan, termasuklah testimonial dan potongan akhbar jika ada.
7. Sediakan senarai nama bakal pelanggan. Cuba dapatkan sebanyak
mungkin nama-nama pelanggan dan tentukan alamat dan nombor telefon
mereka dicatat dan disimpan dengan baik.
8. Usahakan
perjumpaan dengan pelanggan. Buat appointment dengan semua bakal
pelanggan dan berjumpa mereka di masa yang ditetapkan.
9. Seboleh-bolehnya dapatkan jualan tunai. Tetapkan matlamat untuk uruskan jualan anda secara tunai.
10. Tumpukan perbincangan kepada hal-hal perniagaan. Matlamat
perbincangan anda hendaklah tertumpu kepada usaha menarik perhatian
pelanggan terhadap produk atau khidmat anda dan akhirnya berlaku
penjualan. Elakkan membincangkan hal-hal peribadi atau membuat
perbincangan rambang.
11. Bersikap yakin diri. Bayangkan
diri anda adalah yang terbaik di dalam bidang anda kerana sifat yakin
diri ini merupakan pendorong motivasi utama yang sangat berkesan.
12. Biasakan diri dengan percakapan positif. Latih diri untuk sentiasa
melahirkan kata-kata yang positif. Seboleh-bolehnya, buat latihan ini
di hadapan cermin.
13. Serius dalam membuat keputusan.
Selalulah membuat keputusan dengan serius, kerana keputusan yang serius
akan melahirkan komitmen yang tinggi dan mendorong anda mengubah masa
depan anda.
14. Kenal pasti kelemahan teknik jualan.
Kelemahan dan kekurangan kemahiran di dalam jualan perlu dikenal pasti.
Ambil tindakan atau buat rancangan bagi menutup kelemahan dan
kekurangan itu.
15. Jaga kesihatan diri. Anda memerlukan
tenaga yang banyak untuk bekerja keras, berkejar ke sana sini untuk
menemui pelanggan dan pembekal.
16. Gunakan kata-kata
yang dapat ‘menjual’. Contoh: anda/ kamu, sihat, wang, mudah, percuma,
ya / betul, pantas / cepat, berfaedah, banyak manfaat, gembira
/ seronok, terbukti, selamat, jimat, baru, selesai, sayang, cantik, lawa, tahan lama.
No comments:
Post a Comment