Monday, 16 December 2013

Ketahui Cara Melariskan Perniagaan Anda

Di Malaysia, menjelang bulan Disember, pelbagai jualan murah, jualan gudang, jualan rambang mata, jualan akhir tahun, jualan penghabisan stok dan pelbagai lagi terma mentakrifkan jualan sempena penghujung tahun akan diadakan.
Kerajaan Malaysia begitu memahami gaya hidup rakyat telah mewujudkan satu kempen khusus untuk rakyat yang menjadikan aktiviti beli-belah sebagai terapi stres atau berjimat cermat dalam membeli barang.
Jualan Akhir Tahun Malaysia atau dalam versi bahasa Inggerisnya, 1 Malaysia Year End Sale (1MYES) dianjurkan oleh Sekretariat ‘Shopping’ Malaysia, iaitu sebuah unit yang berada di bawah seliaan Tourism Malaysia. Relevannya sekretariat ini diselia oleh Tourism Malaysia bersangkut-paut dengan program Tahun Melawat Malaysia.
yes 2013
Selain daripada Jualan Akhir Tahun YES, terdapat dua lagi jualan besar-besaran di Malaysia iaitu 1Malaysia GP Sale bersempena Formula One Grand Prix di Kuala Lumpur dan Karnival Jualan Mega Malaysia.
Malangnya, Majalah Niaga tidak menjual sebarang produk, jadi kami tidak dapat menggunakan salah satu daripada terma-terma di atas. Namun, kami mahu menawarkan sesuatu yang lebih baik lagi. Bukan produk untuk dijual, bukan servis mahupun kursus, sebaliknya kami ingin ‘menjual’ pelaris semula jadi.
Apakah kaitannya pendahuluan artikel tentang jualan akhir tahun dengan pelaris? Ya, pelaris yang melariskan produk mahupun perkhidmatan para peniaga sepanjang masa. Tidak perlu tunggu jualan mega untuk menghabiskan stok. Sebaliknya, dengan izin Allah, pelaris ini mampu menjadi magnet penarik pembeli / pelanggan anda dengan sendirinya.
Jangan khuatir! Majalah Niaga sama sekali tidak bersekongkol dengan syaitan yang direjam. Pelaris ini tidak memerlukan pengeras, tuan, pewaris mahupun lain-lain perkara yang jelas bertentangan dengan hukum Allah.
zara h&m
Namun, untuk ‘memiliki’ pelaris ini, ada beberapa fasa yang perlu dilalui oleh mana-mana individu yang berminat untuk memilikinya. Pelaris ini tidak boleh di ‘muat-turun’ atau dipindah milik mahupun diwarisi. Ia sesuatu yang mungkin mengambil sejumlah masa dan tenaga, mungkin lama, mungkin juga boleh dimiliki dalam waktu yang singkat; bergantung kepada diri anda sendiri.

Pelaris Perniagaan Semula Jadi

#1 – ‘Bagaimana Jika Saya Berada di Tempat Mereka?’

Tidak di nafikan ada kalanya pelanggan diberi layanan kurang menyenangkan oleh peniaga. Pernahkah anda sebagai peniaga / usahawan pergi membeli-belah dan diberi layanan acuh tidak acuh oleh jurujual? Bagaimanakah perasaan anda? Tentu anda juga merasa tidak senang diberi layanan sebegitu rupa. Inilah caranya memahami pelanggan anda; letakkan diri anda di tempat mereka.
“If your marketing connects with them emotionally, they are going to remember it, share it, and buy it.” Christine Perkett (Penulis di FORBES)
Chrisitne Perkett sering mengingatkan para pengikut yang mempelajari skil pemasaran dengan beliau untuk sentiasa melayani pelanggan sebagaimana peniaga sendiri mahu dilayani.
Perasaan seperti ini ialah kehendak bersama. Apa yang buat anda fikir bahawa pelanggan tidak berhak mendapat layanan kelas pertama daripada anda, sedangkan anda juga menginginkan perkara yang sama ketika berkunjung ke kedai-kedai atau pusat beli-belah.

#2 – Kemahiran Sosial

kecewa
Istilah bahasa Melayu ialah berbasa-basi di takrifkan sebagai bersikap ramah dan berbual santai dengan orang yang belum dikenali.
Sebenarnya ramai peniaga sedar akan kepentingan kemahiran ini namun atas beberapa sebab seperti malas, tak ada masa nak bersembang dan sebagainya membuatkan ramai peniaga seperti singa lapar menanti mangsa masuk ke dalam sangkarnya.
Sikap tidak ramah dan keengganan berkomunikasi secara mesra dan santai memungkinkan pelanggan semakin menjauh daripada anda dan perniagaan yang di usahakan.
Contoh perbualan:
Ayat 1: Peniaga: “Kak Mah, apa khabar? Lama tak singgah di kedai? Pergi melancongkah?”
Ayat 2: Peniaga: “Ha, Kak Mah! Nak apa? Kalau sedikit sahaja barangnya, ambil sendiri ya?”.
Antara ayat 1 dan 2, yang mana satukah lebih mesra-telinga dan bernada mengalu-alukan? Gaya bahasa dan kemahiran berkomunikasi adalah elemen penting mengikat dan melariskan perniagaan.
Pernahkan anda singgah di mana-mana kedai makan yang makanannya biasa-biasa saja atau kedai runcit yang tidak menawarkan banyak pilihan barang mahupun kiosk atau lot kedai yang menjual barang-barang yang tinggi harganya namun tetap dikunjungi pelanggan saban waktu?
Tidak perlu berasa hairan, sebaliknya perhatikan sikap dan gaya peniaga atau jurujual di tempat-tempat tersebut. Mereka antara individu peniaga yang tidak lokek senyuman, tidak mudah mengeluh dan mesra-pelanggan.
SenyumMesra
Pelanggan lebih menghargai peniaga yang melayani mereka bak raja dan sentiasa mengalu-alukan kedatangan mereka walau pelanggan tidak melakukan sebarang transaksi jual-beli.
Walau bagaimanapun, elakkan berlebih-lebihan. Bercakap dan berbual tentang perkara-perkara yang relevan dengan situasi semasa pelanggan. Perlu ada kemahiran ‘mentafsir’ “mood” bakal pelanggan juga.
Jika pelanggan kelihatan tergesa-gesa, elakkan daripada perbualan yang meleret, sebaliknya berikan sapaan mesra dan bantu mempermudah urusan mereka.
Hasil kajian dua orang pelajar Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) mengenai ‘faktor-faktor yang menyebabkan pengguna cenderung mengunjungi pasaraya: satu kajian kes di Kajang, Selangor’, disertakan kajian tentang kepuasan pelanggan terhadap layanan pekerja.
Ironinya, pasar-pasar besar seperti Tesco, Giant, Carrefour/Aeon Big mendapat peratusan tahap kepuasan pelanggan yang rendah. Keselesaan ruang premis dan tawaran pelbagai pilihan barang bukan faktor utama penentu kepuasan pelanggan. Sebaliknya, layanan daripada pekerja atau kakitangan lebih dititikberatkan pelanggan.

#3 – Senyum

Bahasa badan yang menterjemah kemesraan iaitu senyum. Namun, aspek ini sering dipandang enteng sebahagian peniaga dan usahawan. Pelaris perniagaan paling mudah dan tidak memerlukan sebarang kos melainkan gerakan otot muka.
Senyum suatu bentuk komunikasi bukan verbal yang mampu beri impak yang besar terhadap emosi pelanggan. Rata-rata pelanggan lebih suka akan peniaga yang mampu tersenyum walau di saat premisnya dikunjungi begitu ramai orang.
Senyuman yang diukir untuk setiap pelanggan lambang penghargaan secara peribadi, khusus untuk setiap seorang pelanggan yang menemui peniaga tersebut.
Walau bagaimanapun, tidak dinafikan sebagai manusia biasa, ada kala peniaga akan berasa sedikit hampa apabila senyuman tulus tidak berbalas. Pantas ingatkan diri, bahawa apa saja yang anda lakukan untuk pelanggan, adalah untuk memberi kepuasan dan keselesaan kepada pelanggan, bukan mengharapkan balasan.
Perlu diingat bahawa tanggapan pertama (first impression) selalunya memberi impak jangka panjang kepada memori pengguna / pembeli dan tanggapan pertama itulah yang akan di ingat oleh pelanggan sampai bila-bila.
senyuman

#4 – Sentiasa Dengar Maklumbalas Pelanggan

Prihatin terhadap kepuasan pelanggan dengan menjadi pendengar yang baik. Mendengar secara terus mahupun menjalankan beberapa kaedah seperti tinjauan (survey) secara rawak atau menyediakan ruang khas untuk pelanggan meninggalkan testimoni.
Elakkan mendengar sambil lewa iaitu sekadar mengangguk-angguk dan menunjukkan hubungan mata belum tentu membuahkan rasa yakin pelanggan bahawa keluhannya di ambil peduli. Usahakan mencatat apa yang di beritahu pelanggan atau sediakan borang komplen dan tawarkan kepada pelanggan sekiranya ada perkara yang tidak memuaskan hati mereka.
Selain itu, kaedah-kaedah berikut juga boleh di aplikasikan dengan tujuan mengumpul maklumat kepuasan pelanggan iaitu:
  • Tinjauan
  • Kumpulan Fokus
  • Pemerhatian
  • Khidmat Pelanggan
  • Media Sosial
  • E-mel

#5 – Tindakan Susulan

Ambil inisiatif menggembirakan pelanggan dengan tindakan susulan. Sekiranya produk anda berkaitan servis, produk kesihatan atau keperluan asas lain seperti pakaian, tawarkan nombor ‘hotline’ premis atau syarikat anda.
Tindakan susulan merupakan satu isyarat peniaga benar-benar serius ambil berat akan kepuasan pelanggan-pelanggannya, apatah lagi buat pelanggan tetap kepada peniaga tersebut. Hubungi mereka selepas beberapa hari mereka membeli atau menggunakan produk anda.
layanan pelanggan
Bagi pengusaha yang mempunyai jumlah pelanggan yang ramai, gunakan kemudahan teknologi seperti SMS, e-mel dan media sosial untuk bertanyakan sebarang maklum balas daripada pelanggan anda.
Tawarkan jaminan pemulangan atau penukaran barang dan servis sekiranya berlaku kerosakan terhadap produk. Bantu pelanggan sekiranya mereka berdepan kesulitan menggunakan produk dengan betul
Sentiasa ulang tanya dan pastikan pelanggan tahu anda bersedia membantu mereka pada bila-bila masa.

‘Bersahabat’lah Dengan Pelanggan Anda

Keteguhan sesebuah perusahaan terutamanya yang berkaitan dengan produk fizikal dan servis secara dasarnya bergantung pada sejauh mana peniaga itu dapat mempertahankan pelanggannya.
Dalam iklim perniagaan yang semakin berkembang pesat, layanan terhadap pelanggan merupakan aspek penting dalam memastikan konsistensi perniagaan selain kualiti dan harga produk yang menarik.
Sentiasa berusaha menjalinkan hubungan dua hala peniaga-pelanggan yang akrab umpama sahabat baik. Sentiasa berfikiran kritis dan kreatif dalam menawarkan kelainan layanan perniagaan terhadap pelanggan anda.
Beri apa yang belum diperoleh pelanggan anda di premis perniagaan yang pernah mereka kunjungi. Untuk mengetahuinya, ketika inilah aspek berbual-bual dan tinjauan rawak memainkan peranannya. Mungkin peniaga boleh memberi hadiah kecil kepada pelanggan tetap, pelanggan baru mahupun pelanggan yang tidak berpuas hati dengan produk dan servis anda. Pelanggan akan berasa dihargai dan cuba untuk mencari sisi positif dan bermanfaat daripada perusahaan dan khidmat yang anda tawarkan.

No comments:

Post a Comment